Edwin Hoekstra Unitmanager dienstverlening

Roberts & Faassen heeft een heldere visie en kan die voor medewerkers tastbaar maken

De afdeling re-integratie van de gemeente Raalte had geen focus, geen plan en geen jaarmethodiek, zegt unitmanager Edwin Hoekstra. Om doelgerichter te leren werken, het proces opnieuw in te richten en een klantvolgsysteem op te zetten, werd Roberts & Faassen ingehuurd.

Na het vertrek van twee medewerkers was er een kans om de cultuur en werkwijze van de afdeling te veranderen. De adviseurs gingen enthousiast en doortastend te werk. Zo moesten medewerkers op het matje komen als doelen niet werden gehaald. Ze werden zelf verantwoordelijk gemaakt en dat ging er soms stevig aan toe.

Doelgerichtheid werd het motto. Er werd besloten alleen tijd en geld te steken in kansrijke cliƫnten. Dat kon via nauwkeurige monitoring en betere interne communicatie. Ook de relaties met externen als re-integratiebureaus zijn op scherp gezet; doen partijen wat ze beloven en wat voegen ze toe? Aanvullend: hoe kun je effectiever onderhandelen en zo je positie als opdrachtgever versterken?

Na acht maanden waaide op de afdeling re-integratie een frisse wind. Roberts & Faassen had de regie intussen teruggelegd bij het team, dat nu met meetbaar succes voortgaat op de ingeslagen weg. Edwin Hoekstra: ‘Wat mij trof was de doelgerichte aanpak en de duidelijke coaching om die vast te houden. Roberts & Faassen heeft een visie en maakt die heel tastbaar, zodat medewerkers ermee aan de slag gaan en al snel resultaat boeken.’